דלג לתוכן העמוד

המשטר הישן: מדוע צרפת הייתה בשלה למהפכה?

צרפת של שנות ה-80 של המאה ה-18 הייתה מעצמה אירופית מרכזית, אך מתחת לפני השטח רחשו זרמים של אי-שקט וחוסר יציבות. בעוד שמלכי צרפת, ובמיוחד לואי הארבעה-עשר, ביססו משטר אבסולוטי שבו המלך היה המקור הבלעדי כביכול לסמכות פוליטית, בפועל המציאות הייתה מורכבת הרבה יותר.

"המהפכה הצרפתית הפכה זרעים רעיוניים של הנאורות לשדה פורח של שינוי פוליטי מעשי. היא הייתה המעבדה החברתית הראשונה שבה נוסו רעיונות חדשים על חברה, לאומיות וזכויות אדם."

נפילת הבסטיליה ב-14 ביולי 1789, התמונה שהפכה לסמל למהפכה כולה. ציורו של ז'אן-פייר הואל, 1789.

גורמים מבניים

  • חברה מעמדית מקובעת – החברה הצרפתית הייתה מחולקת לשלושה מעמדות: הכמורה, האצולה, ו"המעמד השלישי" שכלל את כל השאר
  • אי-שוויון מובנה – המעמדות הגבוהים (כמורה ואצולה) נהנו מפטור ממיסים וזכויות-יתר שונות
  • פיצול מנהלי – צרפת הייתה פסיפס של פלכים עם מערכות חוק ומידות שונות
  • מערכת משפטית מסורבלת – תקדימים, מסורות ומנהגים שונים שהקשו על פעולה אחידה

זרזים למשבר

  • משבר כלכלי חריף – חוב לאומי עצום, בחלקו בשל השתתפות במלחמת העצמאות האמריקנית
  • מחירי מזון מאמירים – עליות חדות במחירי הלחם, המוצר הבסיסי החשוב ביותר
  • רעיונות הנאורות – הפצת רעיונות חדשים על זכויות, חירויות וביקורת על הסדר הקיים
  • חולשה פוליטית – לואי השישה-עשר נחשב חלש יחסית לקודמיו, ואשתו מארי אנטואנט לא הייתה פופולרית

בעוד שהאוכלוסייה הכללית של צרפת מנתה כ-27.5 מיליון נפש, רק כ-500,000 מתוכם השתייכו למעמדות המיוחסים. עם זאת, מעמדות אלה שלטו בכ-35% מהקרקעות, נהנו מפטור ממיסים, ומונופולים על משרות מסוימות. העובדה ש-98% מהאוכלוסייה היו מחויבים לשאת בנטל המיסוי יצרה תחושת עוול מתמשכת.

קריקטורה פוליטית מ-1789: המעמד השלישי נושא על גבו את נטל החברה, בעוד שהכמורה והאצולה נהנים מפטור ממיסים וזכויות-יתר.

המשבר הכלכלי: הזרז שהצית את המהפכה

בשנות ה-80 של המאה ה-18, הגיע המשבר הכלכלי בצרפת לשיא חסר תקדים. החוב הלאומי תפח לממדים אדירים של כארבעה וחצי מיליארד ליבר, ותשלומי הריבית עליו כילו מחצית מהתקציב השנתי. במלים פשוטות, המדינה הייתה על סף פשיטת רגל.

סעיף סכום (במיליוני ליבר) אחוז מהתקציב
תשלומי ריבית על החוב 318 51%
הוצאות הצבא 149 24%
הוצאות החצר 37 6%
הוצאות אחרות 117 19%
סה"כ הוצאות 621 100%
סה"כ הכנסות 495
גירעון שנתי 126 20%
תקציב צרפת בשנת 1788, ערב המהפכה

כשלא היה יכול הכתר לשאת עוד בחובותיו, נאלץ לואי השישה-עשר לכנס את אספת המעמדות – גוף ייצוגי עתיק שלא התכנס מאז 1614. מהלך זה סימן את תחילת התמוטטות סמכותה של המלוכה האבסולוטית, ופתח את הדרך לבחינת מודלים חדשים, בהשפעת רעיונות עידן הנאורות.

"פשיטת הרגל של המונרכיה לא הייתה רק פיננסית, אלא גם פוליטית ואינטלקטואלית. היא התמוטטה בכל מובן, והותירה ריק שלטוני עצום."

ויליאם דויל, היסטוריון

פרוץ המהפכה: מהאספה הלאומית לנפילת הבסטיליה

המהפכה הצרפתית החלה בסדרת אירועים דרמטיים שהתרחשו בין מאי ליולי 1789. הראשון שבהם היה כינוס אספת המעמדות ב-5 במאי, שהפך במהרה לזירת מאבק פוליטי. בעוד שלואי ציפה כי האספה תאשר העלאת מיסים בלבד, נציגי המעמד השלישי, שייצגו 98% מהאוכלוסייה, היו נחושים לשינוי מהותי יותר.

שבועת המגרש: נציגי המעמד השלישי נשבעים לא להתפזר עד שתנוסח חוקה לצרפת, אירוע הנחשב לתחילתה של המהפכה הצרפתית. ציורו של ז'אק-לואי דויד, 1789.

המפנה המכריע התרחש כשנציגי המעמד השלישי הכריזו על עצמם כ"אספה הלאומית" ב-17 ביוני, בטענה שהם מייצגים את העם הצרפתי כולו. שלושה ימים לאחר מכן, כשמצאו את אולם ההתכנסות נעול בפניהם, התקבצו במגרש משחק טניס סמוך ונשבעו את "שבועת המגרש" – התחייבות שלא להתפזר עד שתנוסח חוקה חדשה לצרפת. ניסיונו של המלך להתערב ולהשיב את סמכותו נכשל, והאספה המשיכה בעבודתה.

נפילת הבסטיליה: הסמל המכונן

המתיחות בפריז הגיעה לשיאה בימים הבאים. ריכוז של כוחות צבא מלכותיים סביב העיר, יחד עם פיטוריו של שר האוצר הפופולרי ז'אק נקר ב-11 ביולי, עוררו פאניקה בקרב תושבי הבירה. תושבי פריז, שחששו מדיכוי צבאי ומהתמוטטות השינויים שהחלו להתרחש, החלו להתחמש ולהתארגן.

ב-14 ביולי 1789 התקבץ המון פריזאי סביב כלא הבסטיליה. מבצר זה, ששימש גם ככלא, היה סמל לשלטון האבסולוטי ולשרירות לבו של המשטר. לאחר עימות שנמשך מספר שעות, השתלט ההמון על המבצר. אף שבפועל שהו בבסטיליה רק שבעה אסירים, וחשיבותה האסטרטגית הייתה מוגבלת, נפילתה הפכה לסמל המכונן של המהפכה כולה. מפקד המבצר, המרקיז דה לוניי, נרצח והוצג לראווה ברחובות פריז.

"נפילת הבסטיליה לא הייתה רק אירוע צבאי, אלא רגע סמלי שבו העם הפשוט תפס לראשונה את גורלו בידיו. המעבר מנתינים פסיביים לאזרחים אקטיביים התרחש ברגע היסטורי אחד."

הידיעה על נפילת הבסטיליה הגיעה במהירות לחצר המלוכה בוורסאי, והממלכה כולה. המלך הנדהם לואי השישה-עשר רשם ביומנו בערב ה-14 ביולי את המילה "rien" (כלום) – ביטוי לחוסר הבנתו את משמעות האירועים, או אולי רק ציון העובדה שלא צד באותו יום. כך או כך, התגובה הפכה לסמל להתנתקות השליט מהמציאות המשתנה במהירות.

ניפוץ המשטר הישן: רפורמות, חוקה וזכויות אדם

האירועים שהתרחשו לאחר נפילת הבסטיליה עיצבו מחדש את החברה הצרפתית במהירות מסחררת. תוך שבועות ספורים התחיל תהליך של פירוק השלטון הפיאודלי ויצירת מסגרת חדשה למדינה ולחברה.

ליל 4 באוגוסט: סוף עידן הזכויות המיוחדות

ב-4 באוגוסט 1789, בלילה דרמטי שנמשך עד השעות הקטנות, קרה אחד האירועים המפתיעים של המהפכה: האצולה עצמה הציעה לבטל את זכויות היתר הפיאודליות. מה שהחל כדיון על המהומות האלימות בכפרים, הפך למרתון של ויתורים הדדיים, כאשר נציגי המעמדות השונים מתחרים ביניהם מי יוותר על יותר זכויות-יתר.

בלילה אחד בוטלו המיסים המיוחדים, הזכויות הפיאודליות, הזכות לשפוט נתינים, פטורים ממיסים ועוד שורה ארוכה של זכויות-יתר מעמדיות. האספה הכריזה על "ביטול מוחלט של הפיאודליזם", וסימנה את סיומו של עידן שנמשך מאות שנים של חלוקה מעמדית נוקשה.

הצהרת זכויות האדם והאזרח: המסמך המכונן

הצהרת זכויות האדם והאזרח, המסמך המכונן של המהפכה הצרפתית שהשפיע על תפיסת זכויות האדם בעולם כולו.

ב-26 באוגוסט 1789 אישרה האספה הלאומית את הצהרת זכויות האדם והאזרח, מסמך שאין להפריז בחשיבותו ההיסטורית. המסמך, שהושפע מהכרזת העצמאות האמריקנית ומרעיונות הנאורות, קבע שבעה-עשר סעיפים שהפכו לבסיס לתפיסה המודרנית של זכויות האדם.

  1. העקרונות המרכזיים בהצהרה: בני האדם נולדים ונשארים חופשיים ושווים בזכויותיהם
  2. מקור הריבונות: העם הוא המקור היחיד לסמכות השלטונית
  3. חירויות בסיסיות: חופש ביטוי, חופש דעה וחופש דת לכל האזרחים
  4. עקרון החוק: החוק הוא ביטוי הרצון הכללי, והוא שווה לכולם
  5. פרוצדורה משפטית: כל אדם חף מפשע עד שהוכחה אשמתו

ההצהרה קבעה כי "מטרת כל התאגדות מדינית היא שמירה על זכויות האדם הטבעיות", וכי זכויות אלה כוללות "חירות, קניין, ביטחון והתנגדות לדיכוי". היא יצרה מסגרת ערכית חדשה שהפכה את הנתין למלך לאזרח במדינה.

"מהו המעמד השלישי? הכול. מה היה עד עתה בחיי הציבור? שום דבר. מה הוא רוצה? להיות למשהו."

עמנואל-ז'וזף סיאייס, "מהו המעמד השלישי?", 1789

ממלוכה חוקתית לרפובליקה: התפתחות המהפכה

אחד הנושאים המרתקים בחקר המהפכה הצרפתית הוא הדינמיקה שבה היא התפתחה והקצינה עם הזמן. מה שהחל כניסיון לרפורמה מתונה ומלוכה חוקתית, התפתח בתוך מספר שנים לרפובליקה רדיקלית שהוציאה את המלך להורג וניסתה לבנות חברה חדשה.

המלוכה החוקתית: ניסיון שנידון לכישלון

לאחר נפילת הבסטיליה, צעדת הנשים על ורסאי באוקטובר 1789 אילצה את המלך לעבור לפריז, שם היה תחת פיקוח מתמיד. למרות זאת, בשנתיים הראשונות ניסו האספה והמלך לייצר שיתוף פעולה. חוקת 1791, שאושרה בספטמבר, הייתה ניסיון לכונן מלוכה חוקתית בסגנון הבריטי.

אולם, מספר גורמים הובילו לקריסת ניסיון זה:

  • משבר הכמורה – סירוב רוב הכמרים להישבע אמונים למדינה החדשה
  • המנוסה לווארן – ניסיון הבריחה הכושל של המלך והמשפחה המלכותית ביוני 1791
  • איום חיצוני – הקואליציה האנטי-צרפתית שהחלה להתארגן נגד המהפכה
  • רדיקליזציה פנימית – עליית כוחם של המועדונים הרדיקליים כמו היעקובינים
הפיכת ה-10 באוגוסט 1792: ההמון פורץ לארמון הטווילרי, אירוע שסימן את סוף המלוכה החוקתית והביא להקמת הרפובליקה.

הרפובליקה הראשונה ומשפט המלך

הפיכת ה-10 באוגוסט 1792, שבה הסתער המון פריזאי על ארמון הטווילרי, חיסלה למעשה את המלוכה. החלטת הוועידה הלאומית, שהוקמה בעקבות האירועים, לבטל את המלוכה ב-21 בספטמבר 1792 סימנה את לידתה של הרפובליקה הצרפתית הראשונה.

אחת ההחלטות הגורליות ביותר של הרפובליקה הצעירה הייתה להעמיד למשפט את המלך לואי השישה-עשר, שכונה עתה "לואי קאפה" (על שם שושלת קאפה). לאחר דיונים סוערים, הוכרע גורלו ב-17 בינואר 1793, כאשר הוועידה הצביעה ברוב של קול אחד בלבד להוציאו להורג. ב-21 בינואר הוצא המלך להורג בגיליוטינה בכיכר המהפכה (כיום כיכר הקונקורד) בפריז.

"שפיכת דמו של לואי השישה-עשר יצרה תהום שלא ניתן היה לגשר עליה. ההוצאה להורג של המלך הייתה אירוע מכונן שהבהיר לכל הצדדים שאין דרך חזרה לעבר."

הוצאתו להורג של המלך העמיקה את הקרע בין צרפת המהפכנית לבין מעצמות אירופה ואת המתיחות בתוך צרפת עצמה. היא הייתה צעד סמלי שביטא את הרצון לנתק כל קשר עם העבר ולכונן סדר חדש בצרפת.

שלטון הטרור: הצד האפל של המהפכה

אחד הפרקים האפלים ביותר בהיסטוריה של המהפכה הצרפתית הוא תקופת שלטון הטרור (1793-1794), כאשר תחת לחץ מלחמה חיצונית ומרידות פנימיות, הפך המשטר המהפכני למערכת של דיכוי מאורגן כנגד אויבי המהפכה האמיתיים והמדומים.

הגיליוטינה, שהומצאה כשיטת הוצאה להורג "הומנית" ושוויונית, הפכה לסמל הטרור. במהלך שלטון הטרור נערפו ראשיהם של אלפים מאזרחי צרפת בכיכרות הציבוריות.

הסיבות לטרור: משבר קיומי ואידיאולוגיה

מספר גורמים עיקריים הובילו להתפתחות שלטון הטרור:

  • איום צבאי חיצוני – קואליציה של מעצמות אירופיות שאיימה על קיום הרפובליקה
  • מרידות פנימיות – התקוממויות מלוכניות ופדרליסטיות, במיוחד בוונדה במערב צרפת
  • משבר כלכלי – מחסור במזון והאינפלציה הגואה
  • תפיסה אידיאולוגית – האמונה שרק אמצעים דרסטיים ישמרו את הישגי המהפכה

הוועדה לשלום הציבור, בראשות מקסימיליאן רובספייר, קיבלה סמכויות חירום נרחבות בשם הצלת המהפכה. בתקופה זו הוקמו בתי דין מהפכניים שהתאפיינו בהליכים מזורזים והוצאות להורג המוניות.

מחיר הטרור: סטטיסטיקה מטרידה

האומדנים על מספר הקורבנות בתקופת הטרור משתנים, אך ההערכות המקובלות מצביעות על כ-16,000 הוצאות להורג רשמיות בגיליוטינה ברחבי צרפת. בפריז לבדה נערפו ראשיהם של כ-2,700 איש. מעבר לכך, עוד כ-10,000 אנשים מתו בבתי הכלא ללא משפט, וכ-100,000 איש נטבחו במהלך דיכוי המרידות בוונדה.

קבוצת קורבנות אחוז מההוצאות להורג
איכרים ועובדים 60%
בורגנים ואנשי עסקים 15%
אצילים 8%
כמרים 8%
אחרים 9%
התפלגות קורבנות הטרור לפי מעמד חברתי. בניגוד לתפיסה הרווחת, רוב הקורבנות היו דווקא מהמעמדות הנמוכים.

הטרור לא פסח גם על מנהיגי המהפכה עצמם. בתהליך של "המהפכה אוכלת את ילדיה", הוצאו להורג מנהיגים חשובים כמו ז'ורז' דנטון, ז'אק רנה אבר ואחרים שנתפסו כמתונים מדי או קיצוניים מדי. לבסוף, ב-28 ביולי 1794 (9 בתרמידור בלוח השנה המהפכני), הופל רובספייר עצמו וראשו נערף יום למחרת.

"בשעת מהפכה, על הממשלה להפגין טרור ומידה טובה… מידה טובה, שבלעדיה הטרור אכזרי; וטרור, שבלעדיו המידה הטובה חסרת השפעה."

מקסימיליאן רובספייר, פברואר 1794

שלטון הטרור הותיר צלקת עמוקה על נפשה של האומה הצרפתית, והפך לאזהרה היסטורית מפני הסכנות הטמונות בקנאות אידיאולוגית ובמאבק בלתי מתפשר להגשמת אידיאלים, גם כשכוונותיהם טובות.

סוף המהפכה: עלייתו של נפוליאון

לאחר נפילת רובספייר, נכנסה צרפת לתקופה של ריאקציה ששיקפה את עייפות הציבור מהקיצוניות. בתקופה זו, הכונתה "הריאקציה התרמידורית", בוטלו הרבה מהאמצעים הקיצוניים של הטרור, ומנהיגים יעקובינים רבים הוצאו להורג או נרדפו.

נפוליאון בונפרטה מורה למועצת החמש-מאות להתפזר במהלך הפיכת ה-18 בברימר, 9 בנובמבר 1799. ציורו של פרנסואה בושו.

חוקת 1795 קבעה משטר חדש, הדירקטוריון, עם רשות מחוקקת בעלת שני בתים ורשות מבצעת המורכבת מחמישה דירקטורים. אך משטר זה סבל מחולשה פנימית וחוסר יציבות, ונאלץ להתמודד עם איומים הן מצד המלוכנים והן מצד הרדיקלים.

עלייתו של נפוליאון: סוף עידן המהפכה

בהדרגה הפך הצבא לגוף החזק ביותר בפוליטיקה הצרפתית. הניצחונות באיטליה ובמקומות אחרים הפכו את נפוליאון בונפרטה, המצביא המוכשר, לגיבור לאומי. כשחזר ממסעו למצרים ב-1799, מצא את צרפת במשבר פוליטי וכלכלי עמוק.

ב-9-10 בנובמבר 1799 (18-19 בברימר לפי הלוח המהפכני), ביצע נפוליאון, בתמיכת אישים משפיעים כמו סיאייס, הפיכה צבאית שהפילה את הדירקטוריון. במקומו הוקם הקונסולאט, עם נפוליאון כקונסול הראשון. בתוך זמן קצר ריכז נפוליאון את מרבית הסמכויות בידיו, ובשנת 1804 הכתיר את עצמו לקיסר צרפת, ובכך סימן את סופה הרשמי של תקופת המהפכה.

"המהפכה הסתיימה. העקרונות שהולידו אותה הפכו למוסכמות. אנו מבססים את הסדר החוקי."

נפוליאון בונפרטה, 1800

עשר שנות המהפכה הצרפתית הסתיימו כך באופן אירוני: המאבק שהחל נגד משטר מלוכני אבסולוטי הסתיים בעלייתו של קיסר חדש. עם זאת, נפוליאון שימר רבים מהישגי המהפכה, במיוחד בתחום המשפטי והחברתי, דבר שהבטיח את השפעתה המתמשכת.

מורשת המהפכה: השפעות עולמיות שנמשכות עד היום

למרות שהסתיימה לפני יותר מ-220 שנה, המהפכה הצרפתית ממשיכה להשפיע על עולמנו בדרכים רבות ומפתיעות. ההשפעות ניכרות בתחומים רבים, מפוליטיקה ומשפט ועד לתרבות וחברה.

מערכת משפטית וחוקתית

אחד ההישגים הגדולים של המהפכה היה יצירת קוד משפטי אחיד, שהתפתח ל"קוד נפוליאון". קובץ החוקים הזה ביטל את המערכת המסורבלת והשרירותית של המשפט הפיאודלי, והחליף אותה במערכת רציונלית וברורה. הקוד הצרפתי שימש כמודל לרפורמות משפטיות במדינות רבות באירופה ומחוצה לה, והשפעתו על מערכות משפט ברחבי העולם מורגשת עד היום.

לאומיות מודרנית

המהפכה הצרפתית הייתה ערש הלאומיות המודרנית. היא יצרה את המושג של מדינת הלאום כקהילה פוליטית המבוססת על אזרחות משותפת ולא על נאמנות לשליט. הטריקולור הצרפתי, ההמנון הלאומי ("המרסייז") והחגים הלאומיים שנקבעו במהפכה הפכו למודל לסמלים לאומיים ברחבי העולם.

לאחר הכיבושים הנפוליאוניים, התפשטו רעיונות אלה ברחבי אירופה ועוררו תנועות לאומיות באיטליה, גרמניה, פולין ומקומות אחרים – תנועות שעיצבו מחדש את המפה האירופית במהלך המאה ה-19.

זכויות אדם ואזרח

הצהרת זכויות האדם והאזרח היא אולי התרומה המשמעותית ביותר של המהפכה לעולם המודרני. העקרונות שנקבעו בה – שוויון בפני החוק, חירויות אישיות, זכות הקניין ועוד – מהווים עד היום את הבסיס לתפיסות של זכויות אדם ברחבי העולם, והם השפיעו על מסמכים כמו ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם של האו"ם משנת 1948.

אחת התוצאות החשובות הייתה גם במתן שוויון זכויות למיעוטים דתיים. היהודים בצרפת זכו באמנציפציה מלאה ב-1791, והפכו לאזרחים שווי זכויות – תקדים ששימש השראה למאבקים לשוויון במקומות אחרים.

דמוקרטיה והשתתפות פוליטית

אף שהמהפכה עצמה הסתיימה במשטר לא דמוקרטי, היא סימנה את תחילתו של עידן חדש בהשתתפות פוליטית המונית. הרעיון שהעם הוא מקור הסמכות הפוליטית הלגיטימי ושהממשלה צריכה לייצג את האינטרסים של האזרחים, שינה לצמיתות את השיח הפוליטי העולמי.

המהפכה יצרה גם את המושגים המודרניים של "שמאל" ו"ימין" בפוליטיקה – מונחים שמקורם במיקום הישיבה באסיפה הלאומית, כאשר התומכים בשינוי ישבו משמאל ליו"ר והשמרנים מימין.

לקחים היסטוריים ואזהרות

המהפכה הצרפתית לימדה את העולם גם על הסכנות שבקיצוניות אידיאולוגית. שלטון הטרור מהווה אזהרה מתמדת מפני הניסיון להשיג מטרות נאצלות באמצעים אכזריים. המתח בין החירות האישית לבין השאיפה לשוויון חברתי, שנחשף במהפכה, ממשיך להדהד בדיונים פוליטיים וחברתיים עד ימינו.

סיכום: מהפכה שעיצבה את המודרניות

המהפכה הצרפתית, על הישגיה ומחדליה, הייתה אחד האירועים המעצבים בהיסטוריה האנושית. היא פתחה דרך חדשה להבנת היחסים בין השליטים לנשלטים, בין המדינה לאזרחיה ובין בני האדם עצמם. עקרונות השוויון, החירות והאחווה שהוכרזו בה ממשיכים להיות מקור השראה למאבקים לצדק חברתי ופוליטי ברחבי העולם.

"המסר של המהפכה היה שהעם ריבון. זו תובנה שאין דרך חזרה ממנה, ושינתה לצמיתות את האופן שבו אנו מבינים את המושג 'לגיטימיות פוליטית'."

גם אם רבים מחלומותיה לא התגשמו והיא נסתיימה באכזבה עבור רבים ממוביליה, המהפכה הצרפתית הצליחה לקדם את האנושות ביותר מצעד אחד לעבר חברה שוויונית וחופשית יותר. ההתמודדות עם המורכבות והסתירות הפנימיות שלה ממשיכה ללמד אותנו על האתגרים והקשיים הכרוכים בניסיון לבנות עולם טוב יותר.